Athens-Oberhausen. The energy of two cities

Athens-Oberhausen. The energy of two cities

A performative lecture by Elpida Karaba and an exhibition tracing the travel of PAT to the ex-industrial city of Oberhausen in Germany. PAT was invited to activate art in relation to matters concerning the city, immigrants, labor.

STATE OF CONCEPT, Athens, 27 February 2016

The Lecture begins with the travel of PAT, in the context of its participation at the Actopolis Program organised by the Goethe-Institut, to the ex-industrial city of Oberhausen in Germany. PAT attempts to think loudly the conditions under which a program of urban management in six balkan cities takes place. PAT is invited to activate art in relation to matters concerning the city, immigrants, labor. Utilizing lectures as a tool amongst other mediums, PAT attempts to bring forth the contradictions, hidden agendas, its own controversial role as an artistic/educational program on the contemporary methods of gentrification and compliance of cities and its subjects. Where does the assumption that the crisis produces creative subjects and “creative cities” come from? How are narratives of contemporary urban centers as “energies“ constructed, cashed in the symbolic capital market and conform to regulatory urban projects?

 

Artworks/Apparatuses:

Anastasia Douka
Queen Makita_electric tools, 2004
(semicircular bench) MDF, stickers, fabric, thread

Panos Sklavenitis
The Poem begins with the unloving sun, 2015
lecture performance video

Constantinos Hadzinikolaou
Fire Walker 2, 2015
digitized super 8 film, 3’

Μια επιτελεστική διάλεξη από την Ελπίδα Καραμπά και έκθεση που ιχνηλατεί το ταξίδι της ΠΑΤ στην πρώην βιομηχανική πόλη του Ομπερχάουζεν στη Γερμανία. Η ΠΑΤ προσκλήθηκε να ενεργοποιήσει καλλιτεχνικές μεθόδους σε σχέση με θέματα που αφορούν την πόλη, τους μετανάστες, την εργασία.

STATE OF CONCEPT, ΑΘήνα, 27 Φεβρουαρίου 2016

Η διάλεξη ξεκινά με το ταξίδι της ΠΑΤ, στα πλαίσια της συμμετοχής της στο πρόγραμμα Actopolis του Goethe-Institut, στην πρώην βιομηχανική πόλη του Ομπερχάουζεν. Η ΠΑΤ επιχειρεί να σκεφτεί φωναχτά τους όρους που πραγματοποιείται ένα πρόγραμμα αστικής ρύθμισης σε έξι βαλκανικές πόλεις. Η ΠΑΤ προσκαλείται να ενεργοποιήσει την τέχνη σε σχέση με ζητήματα που αφορούν την πόλη, τους μετανάστες, την εργασία. Αξιοποιώντας μεταξύ άλλων τη διάλεξη ως εργαλείο, επιχειρεί να φέρει στο προσκήνιο τις αντιφάσεις, τις κρυφές ατζέντες, τον δικό της αμφιλεγόμενο ρόλο ως καλλιτεχνικό/εκπαιδευτικό πρόγραμμα, στις σύγχρονες μεθόδους εξευγενισμού και συμμόρφωσης των πόλεων και των υποκειμένων της. Από πού προκύπτει η υπόθεση πως η κρίση παράγει δημιουργικά υποκείμενα και “δημιουργικές πόλεις”; Πώς κατασκευάζονται οι αφηγήσεις των σύγχρονων αστικών κέντρων ως “ενέργειες” που εξαργυρώνονται στην αγορά του συμβολικού κεφαλαίου και συμμορφώνονται στα ρυθμιστικά αστικά προγράμματα;