Was that a pat or a slap?

Art as an Economy of Education and Knowledge.

A text about the methodologies of The Temporary Academy of Arts (PAT) for the Athens Biennale 6 ANTI Catalogue (editors: Augustine Zenakos, Stefanie Hessler, Poka-Yio, Kostis Stafylakis).

The Temporary Academy of Arts (PAT) is part of a wider research project on art and its systematic interplay with knowledge systems. It concerns the production of artistic works by methods of scientific research, archival practices, town planning and other scientific methodologies and their effects on artistic production. PAT is a tool that aims to shake up the special parameters that describe the domestic convention. More specifically: the conditions of work, education, knowledge and the production of discourse; the lack of public institutional investment to enhance contemporary artistic production versus the obsession with archaeology that prevails in our country and the association of these things with phenomena of chauvinism, localism and ahistorical nationalism; the disengagement of artistic production from the economy and working conditions in the field of art are what formed the focus of the Temporary Academy of Arts – the creation, in other words, of a schema to investigate, pursue, propose and produce work related to these issues.

Download text

Η τέχνη ως οικονομία της εκπαίδευσης και της γνώσης.

Ένα κείμενο για τις μεθοδολογίες της ΠΑΤ για τον Κατάλογο της 6ης Μπιενάλε της Αθήνας ΑΝΤΙ (επιμέλεια έκδοσης: Αυγουστίνος Ζενάκος, Stefanie Hessler, Poka-Yio, Κωστής Σταφυλάκης).

Η Προσωρινή Ακαδημία Τεχνών (ΠΑΤ), αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου ερευνητικού εγχειρήματος σχετικά με την τέχνη και τη συστηματική διαπλοκή της με συστήματα γνώσης. Αφορά την παραγωγή καλλιτεχνικών έργων με μεθόδους επιστημονικής έρευνας, αρχειακές πρακτικές, πολεοδομικές και άλλες επιστημονικές μεθοδολογίες και τις επιδράσεις τους στην καλλιτεχνική παραγωγή. H ΠΑΤ είναι ένα εργαλείο που πρόθεσή του είναι η αναμόχλευση των ιδιαίτερων παραμέτρων οι οποίες περιγράφουν την εγχώρια συνθήκη. Πιο συγκεκριμένα, οι όροι εργασίας, εκπαίδευσης, γνώσης και παραγωγής λόγου, η έλλειψη επένδυσης σε επίπεδο δημόσιων φορέων στην ενίσχυση της σύγχρονης καλλιτεχνικής παραγωγής έναντι της αρχαιολαγνείας που επικρατεί στη χώρα μας και της σύνδεσης αυτών με φαινόμενα σοβινισμού, τοπικισμού και ανιστόρητου εθνικισμού, η αποσύνδεση της καλλιτεχνικής παραγωγής από την οικονομία και τους όρους εργασίας στο πεδίο της τέχνης, αποτέλεσαν το επίκεντρο της σύστασης της Προσωρινής Ακαδημίας Τεχνών, τη δημιουργία δηλαδή ενός σχήματος που θα ερευνά, θα διεκδικεί, θα προτείνει και θα παράγει έργο γύρω από αυτά τα ζητήματα.

Κατεβάστε το κείμενο