Waste/d Pavilion, episode 1

  • Dimitra Kondylatou In the Shade of the Season 2021 video essay, 22:44’, HD video

documentation of Waste/d Pavilion, episode 1

Photos: Stathis Mamalakis

 

State of Concept Athens, 7 April – 21 May 2022

With the exhibition Waste/d Pavilion, episode 1, the Temporary Academy of Arts (Elpida Karaba, Yota Ioannidou, Vangelis Vlahos, Despina Zefkili) inaugurated its collaboration with State of Concept Athens, by taking over its artistic directorship for a year and presenting Waste/d Pavilion, a project which comprises exhibitions, public events, performances, educational activities, screenings, lectures, workshops, discussions and readings around the thematic axes of waste, surplus and abject.

Participants: Nikos Arvanitis, Ege Berensel, Chiara Bottici and Benoît Challand, Peggy Zali and Xenia Kalpaktsoglou (together with Danai Anagnostou, Ofrah Fergal Kasei, Lysimachos, Ioanna Mitza), Jumana Manna, Dimitra Kondylatou, Fred Lonidier, Armando Lulaj, Tatiana Mavromati and Laura Maragoudaki, Tina Pandi and Marina Markellou.

At the opening, composer Georgia Kalodiki presented a 45′ real time soundscape performance, live electronics.

“For Work, about Work, by Work.” These words, used by American artist Fred Lonidier – a core member of the San Diego group that adopted the methods of conceptual art for the purpose of social documentation in the 1970s – to describe the essence of his work, could serve as a leitmotif for the first episode of the Waste/d Pavilion. Although Waste/d does not focus on a strictly delimited theme, episode 1 revolves around different waste/d bodies and places and their claims. Looking at labor in the cultural sector itself, such as the violent occupation of the National Theater in Tirana, where art became a front for the controversial real estate projects of former artist and current Prime Minister Edi Rama.

What are the new wastes of the ongoing “crisis,” with the current war bringing to the fore how expendable and exhaustible human lives are and reminding us once again of the urgency of the energy-related crisis. Can we attempt to write a new social contract? And what can be the role of art and culture in that?

The opening text “Europe after Eurocentrism?” by Chiara Bottici and Benoît Challand, included in the publication accompanying episode 1, invites us to rethink the European project in a global context, characterized by mass migration, the challenges of establishing new forms of citizenship, and the new forms of oppression produced by war and climate change.

WASTE/D Pavilion is a collaboration with State of Concept Athens and the program “Coalition of the Care-full”, under the European Pavilion, funded by the European Cultural Foundation

 

 

 

State of Concept Athens, 7 Απριλίου – 21 Μαϊου 2022

Με την έκθεση Waste/d (το απόβλητο, το πλεονάζον, το αποκείμενο) Pavilion επεισόδιο 1ο, η Προσωρινή Ακαδημία Τεχνών (Ελπίδα Καραμπά, Βαγγέλης Βλάχος, Δέσποινα Ζευκιλή, Γιώτα Ιωαννίδου) εγκαινίασε τη συνεργασία της με το State of Concept Athens, του οποίου θα αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση για ένα χρόνο, παρουσιάζοντας το Waste/d Pavilion. Ένα project με εκθέσεις, δημόσιες εκδηλώσεις, περφόρμανς, εκπαιδευτικές δράσεις, προβολές, διαλέξεις, εργαστήρια, συζητήσεις και αναγνώσεις με θέμα το απόβλητο, το πλεονάζον, το αποκείμενο.

Συμμετέχουν οι Νίκος Αρβανίτης, Ege Berensel, Chiara Bottici και Benoît Challand, Πέγκυ Ζάλη και Ξένια Καλπακτσόγλου (μαζί με τους/ις Δανάη Αναγνώστου, Ofrah Fergal Kasei, Λυσίμαχος, Ιωάννα Μίτζα), Jumana Manna, Δήμητρα Κονδυλάτου, Fred Lonidier, Armando Lulaj, Τατιάνα Μαυρομάτη και Λώρα Μαραγκουδάκη, Τίνα Πανδή και Μαρίνα Μαρκέλλου.

Στα εγκαίνια η συνθέτρια Γεωργία Καλοδίκη, παρουσίασε μια 45’ ηλεκτρονική επεξεργασία ηχοτοπίων σε πραγματικό χρόνο.

“Για την Εργασία, περί της Εργασίας, από την Εργασία”. Τα λόγια με τα οποία περιγράφει την ουσία της δουλειάς του ο Αμερικανός καλλιτέχνης Fred Lonidier, βασικό μέλος του San Diego group, οι οποίοι κατά τη δεκαετία του ‘70 υιοθέτησαν τις μεθόδους της εννοιολογικής τέχνης με στόχο την κοινωνική καταγραφή, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν και ως ένα leitmotif του πρώτου επεισοδίου του Waste/d Pavilion. Παρότι το Waste/d δεν εστιάζει σε μια αυστηρά οριοθετημένη θεματική, το 1ο επεισόδιο διατρέχει διαφορετικά απόβλητα σώματα και τόπους και τις διεκδικήσεις τους. Από την ίδια την εργασία στον πολιτισμό, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση της βίαιης καταστολής της κατάληψης του Εθνικού Θεάτρου των Τιράνων, όπου η τέχνη έγινε βιτρίνα των αμφιλεγόμενων κτηματομεσιτικών σχεδίων της κυβέρνησης του πρώην καλλιτέχνη και νυν πρωθυπουργού Edi Rama.

Ποιά είναι τα νέα απόβλητα της συνεχιζόμενης κρίσης, όπου ο τρέχων πόλεμος φέρνει στο προσκήνιο το πόσο αναλώσιμη είναι η ανθρώπινη ζωή, θυμίζοντας ακόμα μια φορά πόσο επιτακτικό είναι το ενεργειακό πρόβλημα; Μπορούμε να διεκδικήσουμε ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο και ποιός μπορεί να είναι ο ρόλος της τέχνης και του πολιτισμου προς αυτή την κατεύθυνση;

To κείμενο “Η Ευρώπη μετά τον ευρωκεντρισμό;” των Chiara Bottici και Benoît Challand που περιλαμβάνεται στην έκδοση που συνοδεύει το 1ο επεισόδιο, μας καλεί να ξανασκεφτούμε το Ευρωπαϊκό πρόταγμα σε ένα παγκόσμιο πλαίσιο που χαρακτηρίζεται από τη μαζική μετανάστευση, τις προκλήσεις της εγκαθίδρυσης νέων μορφών ιθαγένειας και τις νέες μορφές καταπίεσης που δημιουργούνται από τον πόλεμο και την κλιματική αλλαγή.