Theory in the Remix Workshop, Waste/d Pavilion, Episode 3

Theory in the Remix

20, 27 October & 3, 10 November, 16:30-18:30
State of Concept Athens

The Temporary Academy of Arts is happy to announce Theory in Remix, a workshop by Chara Stergiou as part of Waste/d Pavilion Episode 3 public program.
We welcome participants interested in transdisciplinary theoretical approach, sound studies in artistic research and theory, popular culture, live experience, and the creation of hybrid artistic approaches based on research as well as the development of relevant methodologies, keen on participating in reading groups, curious about forms and communities of listening, theory otherwise, popular culture ανδ storytelling. Sound engineering skills are not a prerequisite.

Theory in the Remix (2022) is an invitation to collectively explore the felicitous conditions for ‘sonic modes of study’. The same-titled seminars are structured as four (4) two-hour workshops at State of Concept Athens, on the 20th and 27th of October and the 3rd and 10th of November, as part of the Waste/d Pavilion 3.

Participants are invited to depart from passive lecture formats and readapt the ideas of the seminar and the remix as prompts to ruse otherwise the intellectual and practical ways of a study group. In short, they are called to consider what has been epistemologically, theoretically or artistically deemed as ‘invalid’, ‘a-formal’ or ‘uncategorized’ through means of expanded post-production. In the in between of a conference room and a concert hall – where knowledge moves between sound and its descriptions – participants will collectively explore the limits of sampling and mixing otherwise, in order to compose or to perform a collective and uncommon remix.

Theory in the Remix (2022) draws on: practices and literature in the periphery of sound studies, sonic & theory fictions as well as the form of audio essay as essential forms of rusing sonic narratives, feminist practices related to listening and their relevant citational practices, but also critical approaches on consciousness-raising and its acoustic dimension. At the same time, it wishes to broaden contemporary yet heterogenous perspectives related to DJing, advocating it as a multimodal prompt for hybriduous art research that challenges issues of authorship and knowledge production in their implicit social space.

Every workshop will last 2 hours. All workshops are free.

Theory in the Remix

20,27 Οκτωβρίου & 3, 10 Νοεμβρίου 16:30-18:30, State of Concept Athens

Η Προσωρινή Ακαδημία Τεχνών με χαρά ανακοινώνει το εργαστήριο Theory in the Remix της Χαράς Στεργίου στο πλαίσιο του δημόσιου προγράμματος του 3ου επεισοδίου του Waste/d Pavilion.
Το κάλεσμα απευθύνεται σε άτομα με ενδιαφέρον για τις σύγχρονες διεπιστημονικές θεωρητικές προσεγγίσεις, το αναδυόμενο πεδίο των σπουδών ήχου στην καλλιτεχνική έρευνα και θεωρία, τη δημοφιλή κουλτούρα, τη ζωντανή εμπειρία, την επινόηση υβριδικών καλλιτεχνικών προσεγγίσεων βασισμένων στην έρευνα, και την εξιστόρηση. Δεν απαιτούνται γνώσεις τεχνολογίας ήχου.

To Theory in the Remix (2022) είναι μια πρόσκληση για τη διερεύνηση ευνοϊκών συνθηκών σχετικά με πιθανούς ‘ηχητικούς τρόπους μελέτης’ (sonic modes of study). Διαρθρώνεται σε τέσσερις (4) συναντήσεις που θα λάβουν χώρα στο State of Concept Athens στο πλαίσιο του 3ου επεισοδίου του Waste/d Pavilion στις 20,27 Οκτωβρίου, 3, 10 Νοεμβρίου, οι οποίες θα αφήσουν πίσω τους ένα ηχητικό remix.

Οι συμμετέχοντες καλούνται να μεταβούν από την φαινομενικά παθητική πρόσληψη μιας διάλεξης στην ενεργή συμμετοχή ενός σεμιναρίου· την ευκαιρία δηλαδή να σκεφτούν συλλογικά άλλους διανοητικούς και πρακτικούς τρόπους μιας ομάδας μελέτης. Πρόκειται να διαπραγματευτούν το επιστημολογικά, θεωρητικά και καλλιτεχνικά ‘μη έγκυρο’, το ‘άτυπο’, το ‘μη-κατηγοριοποιημένο’ μέσα από όρους μιας διευρυμένης μετα-παραγωγής (post-production). Στα όρια ενός χώρου ανάμεσα σε αίθουσα διαλέξεων και σε μια αίθουσα συναυλίας όπου η γνώση κινείται μεταξύ του ήχου και των περιγραφών του, οι συμμετέχοντες θα εξερευνήσουν τις δυνατότητες της επινόησης δειγμάτων και των διασκευών τους με στόχο την υλοποίηση ή και την επιτέλεση ενός διαφορετικού συλλογικού mix.

Τα σεμινάρια αντλούν από πρακτικές και βιβλιογραφία όπως αυτή εντοπίζεται στην περιφέρεια των σπουδών ήχου, την ηχητική και τη θεωρητική μυθοπλασία (sonic fiction/theory fiction), περιπτώσεις μελέτης ηχητικών δοκιμίων (audio essay) και τις διαδικασίες επινόησης ηχητικών αφηγημάτων, τις φεμινιστικές πρακτικές ακρόασης και παράθεσης (feminist citational practices) αλλά και τις σχετικές εφευρετικές τεχνικές ανάδυσης συνείδησης (consciousness-raising) σε σύγχρονες προσεγγίσεις και, τέλος, τις ετερογενείς πρακτικές και ερευνητικές θεωρήσεις του DJing ως μια προτροπή για να επανεξετάσουμε ζητήματα του κοινωνικού χώρου της παραγωγή γνώσης.

Κάθε συνάντηση έχει διάρκεια περίπου δύο ωρών. Ολες οι συναντήσεις είναι δωρεάν.